Praktyczne wskazówki logopedyczne

 

KONSULTACJE LOGOPEDYCZNE ODBYWAJĄ SIĘ W KAŻDĄ ŚRODĘ W GODZINACH 15.00 - 15.30

 

"MOWA SZEŚCIOLATKA"

          Artykulacja dzieci sześcioletnich osiągających dojrzałość szkolną powinna być ukształtowana i poprawna w zakresie wymowy wszystkich głosek języka polskiego. Największe trudności sprawiają dzieciom głoski (sz, ż/rz, cz, dż) oraz (r). Do nauki poprawnej wymowy tych głosek, nie wystarczą zachęty rodziców, np.: "Powiedz szyszka, rower czy traktor" Należy wykonywać z dzieckiem kilka prostych ćwiczeń, aby język uniósł się do podniebienia:

         1) Zrób ślad kremem czekoladowym na wałku dziąsłowym i poproś dziecko, aby go zlizało czubkiem języka, przy lekko otwartych ustach (powtarzać przez 1 min. kilka razy dziennie).

         2) Dziecko rozgniata językiem kawałek chrupki kukurydzianej lub opłatka, tak aby przykleił się do podniebienia wałka dziąsłowego, a następnie czubkiem języka, przy lekko otwartych ustach, odkleja go i połyka (ćwiczenie powtarzać kilka razy dziennie).

         3) Dziecko zbiera czubkiem języka skrawki płatków kukurydzianych z talerzyka, następnie przenosi je na wałek dziąsłowy i tam rozgniata.

Pomoc rodziców będzie niezbędna na etapie automatyzacji zaburzonych głosek (dotyczy dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne). Karty pracy z ćwiczeniami logopedycznymi i z zaznaczoną datą, należy wkładać do teczki lub koszulki. Zawsze na początku powtarzamy ćwiczenia wykonywane wcześniej (tzw. utrwalenie), następnie przechodzimy do ćwiczeń nowych. Ćwiczymy codziennie 15 - 20 minut przed lustrem.

 

10 najważniejszych wskazówek logopedycznych.

1. Czytamy 15 - 20 min. dziennie - codziennie, ale przekazując własne emocje.

2. Opowiadamy dziecku o wszystkim co robimy i co nas otacza, ale nie zalewamy go mową.

3. Rozwijamy motorykę dużą - zabawy dające możliwość samodzielnej aktywności np. na placu zabaw.

4. Rozwijamy motorykę małą - ćwiczymy ręce poprzez wycinanie, rysowanie lepienie.

5. Słuchamy dziecka i nie przerywamy mu podczas mówienia. Dajemy dziecku czas na dokończenie wypowiedzi.

6. Słuchamy dziecka i nie poprawiamy go po każdej próbie nazywania czegoś, ale podajemy poprawną formę. Nie powtarzamy błędnej wymowy.

7. Wyłączmy telewizor, tablet, telefon. Do 5 roku życia max. 60 min. dziennie.

8. Nie używamy spieszczeń i niepoprawnych form gramatycznych. Mówimy do dziecka normalnym tempem.

9. Nie wyręczamy dziecka podczas jedzenia (nauka gryzienia, żucia, połykania) oraz nie odwracamy jego uwagi podczas jedzenia.

10. Jeśli coś nas niepokoi, nie zwlekajmy z wizytą u specjalisty.

 

Jak nauczyć dziecko wydmuchiwać nos