MALUCH DO PRZEDSZKOLA
Małe dzieci mają często duże trudności z przystosowaniem się do nowych warunków, np. do wymogów przedszkola.
Jaki jest psychologiczny obraz 3 – 4 letniego malucha?
- Dziecko w tym wieku łatwo przechodzi z jednego nastroju w drugi, a „śmiech przez łzy” nie należy do rzadkości. Jego reakcje są żywe, często wybuchowe, z jednoczesną tendencją do łatwego nużenia się.
- Większość jego reakcji, zachowań, procesów psychicznych ma charakter mimowolny. Zauważa i zapamiętuje ( w sposób nie zamierzony) to, co w danym momencie je zainteresuje.
- O trzylatku mówi się, że rozwiązywania zadań dokonuje w działaniu, w bezpośrednim kontakcie z zabawkami, innymi przedmiotami oraz z osobami.
- Niewielki zasób słów (około tysiąca) nie zawsze pozwala trzylatkowi swobodnie porozumiewać się z innymi, zwłaszcza z większą liczbą osób. A gdy do tego dodać, że w tym okresie do słownictwa wchodzi „nie”, to okazuje się, że kontakty dziecka z otoczeniem utrudnia również jego egocentryzm i upór typowy dla tzw „wieku przekory”.
- Doświadczenia dziecka są niewielkie. Ma kłopoty z samoobsługą np. myciem, jedzeniem, ubieraniem się, załatwianiem czynności fizjologicznych.
Dzieci 3 – 4 letnie powinny być do przedszkola wcześniej przygotowane. Przedszkole w tym właśnie wieku wymaga pewnej dojrzałości społecznej. To prawda, że 3 – 4 letniemu dziecku trzeba jeszcze pomagać przy wykonywaniu wielu czynności. Pomoc tak, ale nie wyręczanie !!! dzieci mało samodzielne z zasady źle czują się w przedszkolu.
Psycholog Wojciech Brejnak
WYPRAWKA MALUCHA
PROSZĘ O PODPISANIE WSZYSTKICH RZECZY